RSS
Wecome to my Blog, enjoy reading :)

Wednesday, December 22, 2010

rojak buah


masuk ni dah dua ari aku tapau rojak buah yg aku beli dekat kantin depan ofis aku ni...sadap sungguh hingga menjilat jari ....pedas da cukup sifat die....memang mengancam la....mcm mane la pak cik too leh buah kuah die sesedap too erk....klu aku buat konfem tak sedap mcm too...eh aku tak pernah cube lagi jd tak tau la sedap ke idak...hahaha

mari kite belajar buah kuah rojak....nyum2x....

Bahan-bahan:

Cili padi segenggam(ikut citarasa,kalau mau pedas,letak banyak)
1kg gula perang
1 botol kicap pekat masin(saiz kecil)
1 botol sos cili(saiz kecil)
1 cawan cukaSedikit belacan (sebesar 2 ibu jari)
Segelas air
Kacang yg telah digoreng & ditumbuk halus
Bijan

Cara membuatnya:

1.Kisar cili api bersama kicap dan cuka2.

Bahan2 yg dikisar tadi,masukkan ke dalam periuk.Masukkan sos cili,gula perang dan air.Panaskan diatas api yg kecil.Sentiasa kacau sehingga pekat.

3.Bila sudah pekat,matikan api.Masukkan kacang tumbuk beserta bijan utk menyedapkan rasa.

4.Dah siap utk dimakan bersama buah-buahan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2009 luahan hati.... Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Ezwpthemes